Copywriting a lejek sprzedażowy – co warto wiedzieć

Copywriting to sztuka przekonywania za pomocą słów. Jest to jedna z najstarszych form komunikacji, ale wciąż jedna z najbardziej skutecznych. Kiedy ktoś ląduje na Twojej stronie internetowej, szukają odpowiedzi. Szuka rozwiązań dla swoich problemów. Jeśli Twoja strona nie daje im odpowiedzi, których szukają, będą szukać gdzie indziej.

Czym jest copywriting i jak go wykonywać w praktyce?

Copywriting jest narzędziem, które pozwala przekonać odwiedzających witrynę do podjęcia tego kolejnego kroku: zakupu produktu lub usługi.
Copywriting może być onieśmielający. To trochę jak język obcy. Ale wcale nie musi być.

Aby zacząć, zidentyfikuj swoje cele. Zanim napiszesz choćby jedno słowo tekstu, musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć. Chcesz, aby ludzie kupili Twój produkt, prawda? A może chcesz, żeby wypełnili formularz? A może chcesz, żeby czytali Twojego bloga?

Zidentyfikuj swojego odbiorcę. Określ tzw. personę. Kiedy już wiesz do kogo chcesz dotrzeć i z czym, powinieneś nawiązywać do wątpliwości czytelników. Copywriting powinien odpowiadać na pytania.

Dobierz właściwe słowa. Twój tekst powinien komunikować wiadomość jasno, zwięźle i z przekonaniem. Twoje słowa powinny przemawiać do problemów odbiorców. Powinny ich inspirować, motywować i zachęcać do działania.

Napisz swoją historię. Wykorzystaj storytelling. Copywriting to sztuka perswazji. To sposób, w jaki zmieniasz zwykły zakup produktu czy usługi w podróż bohatera swojego czytelnika. To różnica między opowiadaniem historii a sprawianiem, że ożyje.

Kiedy Twoje teksty są już gotowe, przetestuj je. Twoje teksty powinny odwoływać się do emocji odbiorców, a także je wywoływać, ale równie ważne jest, aby miały sens. Dobre teksty nie ignorują potrzeb czytelników, a je zaspokajają.

Dobre pisanie wymaga umiejętnej redakcji i nie pozostawia czytelnika w niepewności. Prowadzi ich w kierunku jasnego celu. Jeśli ktoś zapyta o coś w komentarzu pod postem lub zada pytanie mailowo, tę informację warto zamieścić w innych miejscach. Należy operować na realnych danych i osobach.

Jak copywriting przydaje się na poszczególnych etapach lejka sprzedażowego?

Kiedy odwiedzający trafia na Twoją stronę, co dzieje się dalej? Tutaj właśnie pojawia się lejek sprzedażowy. Lejek sprzedażowy w internecie to sekwencja stron internetowych lub etapów (w klasycznym ujęciu), przez które przechodzi odwiedzający przed osiągnięciem celu konwersji.

Lejek sprzedażowy można definiować na różne sposoby i jest on dość dynamiczny. Może składać się jedynie z 4 etapów, ale też z 8. Marketerzy muszą zaprezentować korzyści płynące z ich produktu lub usługi, stawiając klienta w centrum zainteresowania.

Dobrze zaprojektowany lejek sprzedażowy sprawia, że odwiedzający czują się mile widziani, dostarcza informacji, których potrzebują i prowadzi ich do ostatecznego celu. Słaby lejek, z drugiej strony, będzie frustrować odwiedzających, będzie mylący i potencjalni klienci będą tracić czas.

W tym wszystkim potrzebny jest tekst i tutaj z pomocą przychodzi copywriting. Dobra taktyka copywritingu oparta o wcześniej zdefiniowanych odbiorców i zebrane dane sprawiają, że odwiedzający czują się mile widziani; otrzymują informacje, których potrzebują i dochodzą do kolejnych kroków.

Dużą częścią copywritingu jest poznanie swoich odbiorców i tego, czego szukają. Na początkowych etapach copywriting może obejmować pisanie postów do mediów społecznościowych, uzupełnianie bloga i poprawki związane z komunikacją. Później istotne jest to, aby przedstawić produkt – w mniej bądź bardziej agresywny sposób. Jeśli produkt uda się sprzedać, ważnym krokiem będzie zrobienie tego ponownie – tutaj sprawdzi się newsletter i reklamy remarketingowe, które copywriting również obejmuje.